Do mieszkańców powinien bowiem należeć głos i decyzja...

2018-08-03

Na łamach prasy lokalnej od dłuższego czasu dużo uwagi poświęca się problemom Szamotuł związanym z infrastrukturą drogowo – kolejową oraz przestrzenią miejską. Dlatego też z dużą uwagą przeczytałem dwa artykuły zamieszczone w ostatnim wydaniu „Gazety Szamotulskiej” a w wcześniej w „Dniu Szamotulskim”. Ich tytuły „Szamotulskie Jeziórko wstydu”, „Nieznośne przejazdy” i „Tama w stanie agonalnym” mówią same za siebie.

Poruszane w nich problemy – związane ze stale zamkniętymi przejazdami kolejowymi i brakiem odpowiedniego zainteresowania władz kwestią „Jeziórka” – wzbudzają niebywałe zainteresowanie mieszkańców Miasta i Gminy Szamotuły (czemu zresztą się nie dziwię). Powstaje wiele kontrowersji wokół faktu, że niewiele dotychczas zrobiono, aby coś zmienić. A sprawy te są bardzo ważne. Wiążą się bowiem z tworzeniem przestrzeni miejskiej i budową elementów infrastruktury, od których w dużej mierze zależy jakość Naszego codziennego życia.

Otóż, antidotum na problemy i pytania poruszane przez Gazetę i mieszkańców i tego jak będziemy żyć w Szamotułach – przez kolejne dziesięciolecia – jest realizacja projektu polegającego na budowie tunelu kolejowego, połączona z rewitalizacją przyległych terenów śródmieścia, w tym także szpecącego dziś „Jeziórka”. Projekt ten przygotowany przez pracownię architektoniczną, z inicjatywy Stowarzyszenia „Nasza Gmina – Nasz Dom” nabrał już realnych kształtów.

Uwidacznia to wizualizacja architektoniczna inwestycji noszącej roboczą nazwę: „Budowa tunelu kolejowego na linii 351 Poznań Główny – Szczecin wraz z rewitalizacją terenów śródmieścia Szamotuł i budową jazu wodnego na rzeczce Sama”.

Co ważne!
realizacja inwestycji, z którą np. będzie się wiązać retencja wód oraz zagospodarowanie terenów wokół „Jeziórka” może wpisać się w przedsięwzięcia proekologiczne (dostarczając np. energii odnawialnej). Wszystko to otwiera perspektywę uzyskania dofinansowania nie tylko ze środków unijnych, ale także z takich instytucji jak: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Należy także założyć, że również takie firmy jak PKP PLK, Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich poprą samą inwestycję, jak również wesprą ją finansowo.

Inwestycję tą prezentujemy już dziś m. in. po to, aby rozgorzała dyskusja, co jest ważne dla mieszkańców Miasta i Gminy Szamotuły ? Do mieszkańców powinien bowiem należeć głos i decyzja czy za zamiast rewitalizacji rynku w Szamotułach (za ponad 16 mln zł) i budowy w polu wiaduktu kolejowego (w odległym o 5 km od centrum ) Gaju Małym (za ok 30 mln zł)? wolą, aby samorząd gminny i powiatowy podjął skuteczne działania pozwalające na budowę tak potrzebnego wszystkim tunelu kolejowego.

Czekamy zatem na głosy i dyskusje w tej sprawie i dzielenie się swoimi opiniami.

Piszcie do Nas na adres: szamotuly2018@o2.pl.

Przedstawiciel Stowarzyszenia „Nasza Gmina – Nasz Dom”
Marcin Adamczyk

Do mieszkańców powinien bowiem należeć głos i decyzja
Wjazd do tunelu od strony południowej  miasta Plan sytuacyjny infrastruktury drogowej w obrębie tunelu Wyjazd z miasta w kierunku na Pniewy i Poznań Rzut na którym wyraźnie widać istniejącą infrastrukturę i gdzie jest lustro wody

KOMENTARZE(16)

Redakcja serwisu zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy zawierających wulgaryzmy i inne nie stosowne wypowiedzi oraz nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w komentarzach.Komentarze pojawią się po akceptacji moderatora.
 
 
Oświadczam, że zapoznałem się z regulaminem i akceptuję jego postanowienia.
Ciekawa 2018-08-16 18:47:11

Jak chce Pan rewitalizować "Jeziórko" skoro nie należy już one do miasta ?? ??

Marcin Adamczyk 2018-08-09 12:18:23

Z uwagą od kilku dni obserwuję komentarze internautów pojawiąjce się na portalu "Szamotulok" dotyczące budowy tunelu kolejowego w Szamotułach. Powiem TAK cieszy mnie zainteresowanie tematem mimo, że część komentarzy krytycznie odnosi się do tego pomysłu. W końcu zaczęto dyskutować o nierozwiązanych od wielu lat problemach miasta.

Szczegółowe pytania o szczegóły techniczne, choć zadawane w nieco prześmiewczym tonie świadczą, moim zdaniem o zainteresowaniu tematem. I taki właśnie cel przyświecał zamieszczeniu publikacji na ten temat. Mamy swobodę wypowiedzi więc ją zachowajmy. Ci, którzy wypowiadają się na forum dają do zrozumienia, że nie chcą budowy tunelu pod torami kolejowymi, chociażby z uwagi na problemy jakie mogą powstać przy realizacji tej inwestycji. Zadaję więc pytanie czego chcą? dla mieszkańców Szamotuł.
Czy kolejnych kilkunastu lat stania w korkach na przejazdach kolejowych !!!! Ja tego nie CHCĘ.

Z wypowiedzi, kryjących się pod nikiem " 1943" i "Skwirs", "Przejazd" internautów wynika, że optują za budową obwodnicy. Tylko..., że obwodnica nie rozwiąże problemu stale zamkniętych przejazdów i nie będzie alternatywą dla tunelu lub wiaduktu nad torami. Po drugie to co dziś szumnie nazywa się "obwodnicą", żadną obwodnicą nie jest (i powiedzmy to wyraźnie mieszkańcom Szamotuł). To zaledwie dwa ronda i dwa odcinki dróg powiatowych, które zaprowadzą nas ze Śmiłowa do Gałowa i dalej do drogi na Przyborówko, która ze względu na swój stan techniczny nie nadaje się dla pojazdów o dużej nośności czyli "tirów". Będzie to oznaczać, że na najbliższe lata cały ruch samochodowy zostanie przerzucony z zachodniej części miasta na drogę z Pniew do Poznania i dalej na Oborniki, co tylko spotęguje trudności komunikacyjne.

To wszystko co się chce zafundować mieszkańcom Gminy Szamotuły na najbliższe lata. JA się na to nie godzę.

To, że Niemcy 75 lat temu !!! mieli sobie nie poradzić (jak twierdzi "1943") nie oznacza, że dzisiaj polscy inżynierowie sobie z problemami nie poradzą. To do nich będzie należało znalezienie odpowiednich rozwiązań technicznych dla projektowanego przedsięwzięcia. I jestem przekonany, że inżynierowie przezwyciężą wszelkie trudności.

Do włodarza miasta należy natomiast zorganizowanie finansowania inwestycji, uzyskanie odpowiednich zgód i pozwoleń, podpisanie listów intencyjnych, etc. etc.

I na zakończenie powiem tak: dopóki jest cień szansy na realizację inwestycji polegającej na budowie tunelu kolejowego wraz z rewitalizacją "Jeziórka" to należy tą szansę wykorzystać bo druga taka okazja może się w najbliższym czasie nie pojawić. I niech o tym zdecydują mieszkańcy Miasta i Gminy Szamotuły, bo to do nich należy głos i decyzja.......

Pozdrawiam serdecznie Marcin Adamczyk.

Ps. I dziękuję tym, którzy wspierają ten projekt.

Ciekawe 2018-08-07 20:30:01

Realizacja tego tunelu będzie realne jak najpierw wybudują t.z małą obwodnice a potem duzą. Wówczas przez tunel wcale nie będzie trzeba kierować tirów.

Paweł 2018-08-06 09:56:52

Dla podnoszących li tylko problemy "techniczne" - zobaczcie most w Japonii...


http://podroze.onet.pl/ciekawe/most-eshima-ohashi-szalona-konstrukcja-w-japonii/eyl9lv


Maciej 2018-08-04 15:09:59

Panie Marcinie, a co wtedy z Samą, jeśli tunel miałby biegnąc dalej? Chcę Pan porzucić budowę obwodnicy i tiry dalej kierować przez miasto?

admin 2018-08-03 16:04:52

Komentarze w których jest, w gruncie rzeczy, zamieszczony hejt prześmiewczy nie będą publikowane. Niby fachowo, ale prześmiewczo. I anonimowo!!!

Marcin Adamczyk 2018-08-03 10:15:54

Dziękuję za głosy w dyskusji. Co do założeń technicznych to zjazd i wyjazd z tunelu założono przy nachyleniu ok. 13%. Nic nie stoi na przeszkodzie aby wyjazd i rondo (na którym będą zawracać pojazdy jadące w kierunku Poznania zlokalizować na wysokości dawnej cukrowni bądź ZGK (jeżeli będzie taka konieczność)bo jest tam dość miejsca. Zainteresowanych odsyłam do istniejących podobnych (nie takich samych) rozwiązań w Swarzędzu przy stacji BP (gdzie wyjazd z tunelu wykonano na odcinku nie dłuższym niż 100m) i Pobiedzisk gdzie również wykonano tunel pod torami. I zgadzam się, z przedmówcą -"Przejazd", że najlepiej by było aby wyjazd z tunelu był za Media Expert, jednak rozwiązanie to będzie znacząco droższe i wymagałoby przedłużenia tunelu pod ulicą Dworcową, co będzie rozwiązaniem bardzo kosztownym. Pozdrawiam

Przejazd 2018-08-02 20:56:36

Zgodnie z prawem budowlanym itd. Maksymalne nachylenie drogi może wynosić 3%,w ekstremalnych przypadkach 5%,wiec, aby "wyjść" spod torów 6-7 metrów, poziom zero zjednej strony w okolicach hotelu cukrowni a z drugiej przy Media Expert. Rondo mogłoby być budowane przy wieży ciśnień. Dlatego też, aby zgodnie z rysunkiem, zbudować drogę na Poznań, jadąc od strony Pniew, należałoby zburzyć Przedszkole, budynek mieszkalny i sklep, oraz zasypac 1/3 jeziórka. Nie mówiąc o tym, że w lewą stronę z ronda moglibyśmy jechać na przegląd techniczny samochodu a w prawą na działki rekreacyjne...Szanowny kandydacie w 2014 przed wyborami, jeden z aktywnych malował bajkowe wiadukty i przejazdy. Były piękne. Pozdrawiam.

Skwirs 2018-08-02 20:30:21

To ja poproszę techniczne założenia do tego projektu si-fi.
Konkrety!
Jaki jest planowany procentowy, a zgodny z normami budowy tuneli (używając łopatologicznej formy) spadek jezdni, aby osiągnąć pod tunelem 4m przepustu?
Czyli, w którym miejscu zacznie się obniżanie poziomu jezdni przed wjazdem od strony Szamotuł, a w którym skończy po wyjeździe na rondzie po "drugiej" stronie?
Ja rozumiem, że w walce o stołki czasami sięga się po różne środki. Ale nie rozumiem w jaki cudowny sposób ten "tir" znalazł się pod tunelem???
Czyżby screen z GTA?
Wychodzi, że obniżenie następuje na wysokości wjazdu do "Biedronki" zaś rondo jest na wysokości sklepiku po drugiej stronie.
Reasumując czekam na stricte techniczne "wyliczanki" do tego projektu.
Czyli : długość, szerokość, % spadek daszkowy, wysokość et ceatera and so on...
PS. : Darmowo rzucam pomysł, aby zrobić tory wzwodzone wzorem mostów.
Że też jeszcze żaden geniusz na to nie wpadł? ??
Byłoby taniej ??

1943 2018-08-02 20:11:47

Pani kandydacie Adamczyk, w 1943 roku znani nam wybitni specjaliści od budowy, czyscili jeziórko i po kilku dniach tory siadł o pół metra. Ze strachu i obaw przed oskarżeniem o sabotaż, zatopili cały materiał zgromadzony na tą inwestycje, czyli rolki, szyny, wózki itd. Więc, skończ Pan i wstydu oszczędź.

Strona 1 z 2 1 2 > >>
Odwiedziny: 1 213 893  ,