Ponad 200 km linii kolejowych w Wielkopolsce zostanie objętych dofinansowaniem w ramach Programu Kolej Plus

2022-04-22

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.

Podczas konferencji prasowej w Nojewie wojewoda wielkopolski Michał Zieliński przedstawił zakres inwestycji z Wielkopolski, które zakwalifikowały się do programu.

- Infrastruktura kolejowa od końca lat 90. popadała w ruinę. Mniejsze miejscowości traciły kontakt komunikacyjny, a jedynym dojazdem do aglomeracji były samochody. Te projekty umożliwią mieszkańcom właśnie tych mniejszych miejscowości lepszy dostęp do całej infrastruktury – mówił wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.
 
Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł -  do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.
 
Wśród zakwalifikowanych projektów z województwa wielkopolskiego znalazły się:
 
· Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin –kwota dofinansowania 561 mln zł
· Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń – kwota dofinansowania 301 mln zł
· Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo – kwota dofinansowania 133 mln zł
· Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły – kwota dofinansowania  372 mln zł
· Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków - Rogoźno – Wągrowiec – kwota dofinansowania 512 mln zł
 
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:
• zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
• przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
• zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe SA (po kwalifikacji do dofinansowania ze środków Programu).
 
Program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców.
 
Nina Swarcewicz
Biuro Prasowe
Gabinet Wojewody

Odwiedziny: 2 024 870  ,